IT-розробник і “м’які навички”: пора починати дружити

Максим Прохоров 
Власник і засновник PM PARTNERS

Soft skills, вони ж “м’які навички”, нерідко програмісти вважають другорядними і далеко не завжди приділяють їм увагу.

А оскільки знаю чимало історій про те, як саме soft skills ставали вирішальними при прийнятті на роботу, впевнений – про них потрібно говорити окремо. Цим і займемося.

Доводи на користь «м’яких» навичок

У пошуках кращого місця роботи, IT-фахівці часто, в першу чергу, орієнтуються на свої технічні знання і вміння. Це і профорієнтація, і хороший рівень володіння англійською мовою, і математика, і обізнаність про актуальні фреймворками. Безперечно, все перераховане дуже важливо, особливо, якщо мова йде не тільки про зміну компанії, але і про підвищення на посаді. Однак, трапляється, що технічно блискуче підковані кандидати ідеально виконують техзавдання, але провалюють співбесіду з потенційно майбутнім керівником. І ось тут IT-фахівцям важливо розуміти – особистісні вміння можуть стати вирішальними для роботодавця. Знаю далеко не один випадок, коли саме по soft skills приймали остаточне рішення на користь того чи іншого кандидата. Власне, робив так і сам.

Перерахую ті промахи, які допускали дуже грамотні технарі і, в підсумку, залишалися без бажаного місця в хороших компаніях:

1. не вміння доносити свою думку;

2. надто говіркий або ж навпаки, неговіркий;

3. інтроверт або екстраверт;

4. Не ініціативний або надмірно ініціативний;

5. некоректно веде розмову, перебиває, грубо відповідає;

6. не хоче, не вміє спілкуватися з замовником;

7. говорить термінами, але звичайною мовою пояснити не може, що змушує сумніватися в компетенції;

8. надмірно самовпевнений;

9. безграмотно веде ділове листування;

10. має незадовільний профіль в соціальних мережах;

11. склав занадто довге резюме.

Перераховувати можна і далі, але все це буде про комунікації. Якщо ви хороший IT-фахівець, претендуєте на певну (наприклад, керівну) посаду, і дійсно хочете її отримати, попрацюйте саме над «м’якими навичками». Грамотно складіть резюме, подумайте про те, що і як потрібно говорити під час співбесіди, а ще подбайте про зовнішність, адже по ній до цих пір зустрічають.

Крім того, важливими soft skills роботодавці вважають емоційний інтелект, командну роботу, вміння організувати себе і вести переговори, здорову активність, здатність добре презентувати проект і т.д.

Вам здається, що занадто багато нетехнічних вимог? Насправді, тренувати все це значно простіше, ніж навчитися круто кодувати.

Поради по швидкій прокачці soft skills

Проводячи багато часу у відрядженнях, беручи участь в різних заходах і спілкуючись з досить великою кількістю людей, точно можу сказати, що без особистісної гнучкості вибудувати потрібні вам стосунки – практично нереальне завдання.

Всі люди різні – правда. У той же час правда полягає ще і в тому, що є правила, які дозволяють знайти точки дотику в цій «різниці». І тоді випадкові зустрічі перетворюються в бізнес-проекти, а розбіжність в думці цілком може стати початком нової технології. Однак так трапиться, тільки якщо ваші soft skills будуть досить прокачані.

Пропоную наступні основні навички, які варто починати вдосконалити прямо зараз, особливо IT-фахівцям:

Ефективна комунікація. Тут важливо відчути грань між відстоюванням своєї думки і нав’язуванням її. Навчіться визнавати свою неправоту (якщо це дійсно так), а також спокійно і аргументовано відстоювати те, у чому абсолютно впевнені. Говоріть про необхідність продовжити терміни виконання робіт, коли розумієте, що це дозволить домогтися кращих результатів. І не випробовуйте незручність, просячи про допомогу колег або начальника, однак будьте готові до відмови. Обов’язково припиняйте маніпуляції і втягування в кулуарні ігри.

Емоційний інтелект. Тримайте свої емоції під контролем. Проявляєте їх в помірній кількості і з розумом. Для цього спочатку необхідно вивчити свою емоційну реакцію на ту чи іншу подію і простежити, як кожна емоція відгукується в вашому тілі. Таке дослідження допоможе навчитися краще контролювати себе і вчасно перемикатися. Відповідно, ви зможете більш ефективно вибудовувати свої комунікації.

Планування і організація роботи. Тут потрібно вміти виділяти головні і другорядні завдання, правильно розподіляти час для їх виконання. Дотримуватися термінів, витримувати напругу, яка часом створює багатозадачність, і залишатися врівноваженим в стресових ситуаціях (щоб вони не вибивали вас з робочого процесу).

Гнучкість і креативність. Якщо можете вдосконалити будь-який процес, зробіть це. А коли розумієте, що «рутина засмоктує», знайдіть спосіб, як урізноманітнити завдання. У той же час, вмійте приймати ідеї колег і адаптуватися до змін в роботі, адже вони неминучі.

Уміння протистояти стресу. Існують спеціальні практики, які допомагають підвищити стресостійкість. Повірте, якщо ви добре справляєтеся зі стресом, заощадите багато здоров’я і часу.

Перераховані та інші soft skills однозначно допоможуть не тільки в плані роботи, а й дадуть позитивний ефект у поза офісному життю. Так чому ж не зробити крок до хороших змін прямо зараз?!

Одна думка про “IT-розробник і “м’які навички”: пора починати дружити”

  1. С позиции ответственности неважно, кто прав, а кто виноват. Все, что нужно, — честно признать, какие действия привели к такому результату. С этой информацией можно работать дальше. Когда руководитель берет на себя ответственность, он выступает для команды ролевой моделью и показывает, что это правильно. Чаще всего сотрудники следом тоже развивают у себя этот soft skill.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *